Vybrali jsme pro vás pár zajímavých statistických údajů, jež se týkají kávy a její konzumace jak u nás v ČR, tak i ve světovém měřítku.
Stejně jako u jiných potravin, tak i u kávy začínají Češi postupně dávat přednost kvalitě a čím dál více preferují výběrovou kávu, což se projevuje nejen v různých kavárnách, ale i při nákupech kávy do domácnosti. Podle posledních statistik se u nás nejvíce kupuje mletá káva (s téměř 50 % podílu na trhu), následuje káva instantní (necelých 25 %), dále pak speciální kávové nápoje (např. 2 v 1 nebo 3 v 1 – s 10 %) a hned za nimi je zrnková káva. Ta má aktuálně 9 % podíl na trhu, nicméně byl u ní zaznamenaný nejvyšší meziroční nárůst. Na posledním místě jsou pak kávové kapsle, jejichž podíl na trhu činí 3 %.
Už 51 poboček už u nás otevřela britská síť Costa Coffee, postupně roste i počet kaváren německého řetězce Tchibo, který už jich má kolem 40. Rozšiřuje se také americký Starbucks, který se po Praze začal prosazovat i v menších městech a aktuálně má 40 poboček. K silným hráčům ale patří také tuzemské Cross Café, jež má 26 poboček a plánuje další rozšíření. Oproti tomu rakouská společnost Coffeeshop Company už v Praze žádnou pobočku nemá a v současné době je pouze v menších městech.
Každý den se ve světě vypijí až dvě miliardy šálků kávy – roční obrat kávy na trhu dosahuje až 12 miliard eur. Káva je jednou z nejprodávanějších komodit na světě – ročně se jí prodá cca 9 milionů tun, což je více než dvojnásobek oproti prodejům čaje (4 miliony tun).
Množství kofeinu v šálku kávy závisí hned na několika faktorech – jednak na druhu kávy, dále pak na konkrétní odrůdě a v neposlední řadě i na způsobu přípravy. Proto možná někoho překvapí, že např. tzv. turecká káva (ne ta pravá, ale ta se sedlinou na dně) má až 4x více kofeinu než espresso. Stejně tak ristretto, jež má velmi výraznou chuť, má mnohem méně kofeinu než káva připravená metodou french press – důvodem je doba přípravy, která je u french pressu mnohem delší.
Na webu naleznete všechny informace o kávě: od původu, historií až po způsoby konzumace. Web vznikl výhradně pro širokou laickou veřejnost, aby načerpala základní znalosti o kávě a také se dozvěděla spoustu zajímavostí.